--Az Apcsel megtérési történeteit néztük meg.
a./ Pünkösd. Hallották az Igét Pétertől. Ő az Ószövetség próféciái alapján is az Úr Jézusról beszélt. Arról, Ki Ő, és mit tett. A kereszthalál és a feltámadás világosan része volt az üzenetnek. Az Evangélium elhangzott. A végén a hallgatók elkeseredetten kérdezték: "Mit cselekedjünk, atyánkfiai, férfiak?" S a válasz egyértelműen a megtérés üzenete volt. A megtérés együtt járt a bűnrendezéssel, (ami az életátalakítás előfeltétele volt), és a megkeresztelkedéssel, az Úr Jézus nevében, a bűnök bocsánatára. S ami ez után következik: a felkenetés erővel, a szolgálatra való képesítés, a Szentlélek ajándéka. (Acs 2,38-39.) Ott volt az Ige (az indítás az Ige hirdetőjétől jött - és a Szentlélektől, Aki bűnbánatra indította a hallgatóságot), a hit, ami az Ige alapján feltámadt, és a bűnbánat, az elkeseredés, ami a bűn súlyának megértéséből fakadt. De a kérdésre a válaszban ott volt: a hit által szólsz (bűneidet megvallod, és segítségül hívod az Úr Jézus Krisztus nevét - Acs 2,21.), és hit által cselekszel (megkeresztelkedsz). Így lesz teljessé a megmenekülés.
--Ugyanez az üzenet hatotta át Filep szavait is, a Samáriai ébredés történetében (Acs 8.) Az Úr Jézus Krisztus nevére tartozó örvendetes dolgokról - evangélium - beszélt a hallgatóknak, és ők megértették, hogy meg kell térniük, és a hit által fognak megmenekülni. És meg is történt. A vízkeresztség itt sem maradt el. S - kis közbevetés után - a Szentlélek is kitöltetett rájuk. A hit az alap, amit az Igehirdetésből nyertek, és erre épültek rá a hit cselekedetei. Megtértek és hittek. :)
--Ugyanezt élte át a szerecsen komornyik is - Acs 8 második fele. Filep a Szentlélekre hallgatva szakítja félbe samáriai szolgálatát, s jön egy "járatlan útra". Ezen az úton halad a szerecsen komornyik (etióp pénzügyminiszter) kocsijával. A Szentlélek indítására Filep odarohan a kocsihoz, és megszólítja a hazafelé tartó minisztert: "Vajon érted-e, amit olvasol?" (az Ézsaiás 53-at olvasta, hangosan). S ebből a kezdésből evangélium-hirdetés lett, ami a keresztséget is tartalmazta. Amikor a hit feltámadt a szerecsen komornyikban, s valami vizet meglátott, ahol a kulcskérdést tette fel: "Mi gátol abban, hogy megkeresztelkedjem?" S erre valóban egy kucskérdés a válasz: Hiszel? S a komornyik: hitt. És azon nyomban meg is keresztelkedett. Hit és a hit cselekedete. S utána jön a szélesedés... a hirdetett Ige, a megértett mennyei üzenet, a hit, ami ezeket fogadja be, s cselekedni akar. Ez után jönnek a hit cselekedetei... a megváltoztatott élet (megtérés gyümölcse), s a megkeresztelkedés...
--Saulusnál is így volt. (Acs 9.) A különleges, hogy mennyire az Úrtól volt, személyes jelleggel, az indítás, a megtérésre hívás. És Saulus nem hagyja ki. Már ott, az Úr Jézussal való beszélgetés közben megérti, hogy Ő az, tényleg, és hitre jut. Sőt, eldől benne, hogy mindent átad Neki, s ezt meg is fogalmazza... s mindent ehhez igazít, a későbbiekben is. (HIT+CSELEKEDETEK).
--Cornelius és házanépe megtérése, és a Filippi börtönőr megtérése egyben közös jelleget mutat: mindkét megtérő római hátterű, "pogány" volt. Az indítás mindkét esetben egy Isten emberétől érkezett - előbb: Péter útján, később: Pál által. A döntést nem kerülhette ki egyik megtérő sem, a megtérés a teljes átformálódásra, a teljes életátalakításra szól, mindkettejük életében. A hit egyértelműen ott volt mindkettejük életében, mint átformáló erő - Cornelius a hit által vette a Szentlelket is, a Filippi börtönőr a hit által hívta segítségül az Úr Jézus nevét. És mindketten megkeresztelkedtek - az összes ott velük levővel.
--Láttuk, hogy vannak közös vonások. A hit és megtérés, a benső megváltozása, a megindulás, és a hit cselekedete - ami elsőre lehet, hogy épp a hit szava lesz, csak az után jön a keresztség, ami már a hit cselekedetéhez tartozik. Egy biztos: valahogy be kell jönni az Isten országába. S az, hogy az ember a hit által megnyitja szívét (Jn 1,12-13) és behívja az Úr Jézust oda, teljesen normális. Közben ott van a megtérés indulata benne, vagyis, a teljes fordulatra, a teljes engedelmességre való készség. :)
Ha ennek alapján azt mondjuk, hogy ma a "bűnösök imájával" lép be egy-egy ember az Isten országába, az előző igei alapok mentén, teljesen "normális". Még akkor is, ha ezt a "műszót", (terminus technicus) nem találjuk így, szó szerint az Igében leírva. De a tények arról beszélnek, hogy minden eleme ott volt a megtérésekben. S ma is működik... :)
(Az ezt követő üzenet, ami szorosan összekapcsolódik ezzel, a Gyümölcstermő Bibliaiskola tanítási anyagai között, "A bűnösök imája" c. anyag.)