- Sámsonnak VOLT gyenge pontja. Ott tudta elkapni az ellenség (és itt az ördögre gondolok, aki az elhívást bezárja, az ajándékot rossz irányba fordítja, a mennyei küldetést lerövidíti és megzavarja, és mindent megtesz, hogy ami Istentől JÓL indulna, az rossz irányt vegyen).
- Mi volt a gyenge pontja? Azt mondjuk, a "haja"...de valójában a rossz szenvedélyek, és a rossz szenvedélyeknek való kiszolgáltatottsága volt a gyenge pont, ami felnövekedett az Istennek szenteltsége és a mennytől ajándékozott elhívása fölé - és a "haját" csak EZÉRT árulta el annak, aki rosszra használta fel kiszolgáltatottságát és "megnyíló (feltáruló) szívét".
- Mi a te gyenge pontod? Hol tud "elkapni" az ellenség, hogy megrövidítse a szolgálatodat, kiraboljon, és megakadályozza azt, amire pedig az Úr hívott el téged? Mi az, ahol hatással tud rád lenni, és ahol rá tud venni, hogy ROSSZ DÖNTÉSEKET hozz, és kiszolgáltasd magad neki?
Ez az Ige erről is szól:
"Az együgyű hisz minden dolognak - az eszes pedig a maga járására vigyáz. A bölcs félvén, eltávozik a gonosztól - a bolond pedig dühöngő és elbizakodott." (Példabeszédek 14, 15-16.)
1./ Egyszerűen NEM hiszel minden dolognak. NEM tudnak rávenni arra, hogy mindent elhiggy. VAN biztos mércéd, biztos megmérési alapod, amihez tudod igazítani azt, amit hallasz, látsz, vagy tapasztalsz. (Mi a mércéd? Mi mellett méred le azokat, amik elérnek téged? Isten Igéje. Az, ahogy MEGISMERTED az Úr Jézust. „Azért, amiképpen vettétek a Krisztus Jézust, az Urat, akképpen járjatok Ő benne,” Kolossé 2,6. „A Krisztusnak beszéde lakozzék ti bennetek gazdagon, minden bölcsességben; tanítván és intvén egymást zsoltárokkal, dicséretekkel, lelki énekekkel, hálával zengedezvén a ti szívetekben az Úrnak. És mindent, a mit csak cselekesztek szóval vagy tettel, mindent az Úr Jézusnak nevében cselekedjetek, hálát adván az Istennek és Atyának Ő általa.”Kolossé 3,16-17.)
2./ Ügyelsz a "járásodra", tehát NEM szolgáltatod ki magad mindennek, amit hallasz, és mindennek, amit érzel! NEM az érzéseid a "biztos alap", hanem Isten Igéje, ami nem változik. (Ez MÁS, mint amit ez a világ helyesnek mond, MÁS, mint amit diktál vagy elvár, MÁS, mint amiért megdicsér, és ha így élsz, lehet, hogy ki is nevetnek...nem baj. BIZTOSABB, mint sok nagyon "hangzatos" és "jól alátámasztott" vélemény és irányzat.)
3./ BÖLCS vagy, és ezért ŐRZÖD magad attól, hogy a gonosz irányába fordulj. Egyszerűen NEM adod oda magad rá. A gondolataidat, a szívedet (vágyaidat), a szavaidat... NEM. („Továbbá, Atyámfiai, a mik csak igazak, a mik csak tisztességesek, a mik csak igazságosak, a mik csak tiszták, a mik csak kedvesek, a mik csak jó hírűek; ha van valami erény és ha van valami dicséret, ezekről gondolkodjatok. A miket tanultatok is, el is fogadtatok, hallottatok is, láttatok is én tőlem, azokat cselekedjétek; és a békességnek Istene veletek lesz.” Filippi 4,8-9.)
4./ Ha van új életed - újjászülettél (befogadtad az Úr Jézust, mint a te személyes Uradat és Megváltódat az életedbe) - akkor VAN erő benned, hogy a JÓT válaszd, és meg tudod tenni, az Ő élete által, az Ő ereje által. („Mert a Jézus Krisztusban való élet lelkének törvénye megszabadított engem a bűn és a halál törvényétől.” Róma 8, 2.)
"Az együgyű hisz minden dolognak - az eszes pedig a maga járására vigyáz. 16 A bölcs félvén, eltávozik a gonosztól - a bolond pedig dühöngő és elbizakodott." (Példabeszédek 14, 15-16.)
5./ KETTŐ gyenge pontot bemutat a 16. vers: a haragot (dühöngést) és az elbizakodottságot.
Az egyik egy "érzelem", a másik egy "gondolkodásmód".
6./ A HARAG rosszra fog vinni, ha engedsz neki.
- Tudom, mai irányzatok szerint (a nyugatról érkező pszichológiai gondolkodásmód szerint, ami az igemagyarázatba is bekerült már) az "érzelmek" semleges jellegűek, és "teret engedhetsz nekik", nem kell "elfojtanod" őket, mert az "káros lehet rád nézve"... (a többiekről ilyenkor általában nincs szó, akik látják rajtad s akikre szintén kihat).
- De, ha az Igét nézem, ott a HARAG (a düh, a dühöngés - hogy ezt az Igét vegyem alapul), NEM visz jóra. Tehát: nem barát. És még csak nem is "semleges".
- Ahogy én értem: "ember haragja Isten igazságát NEM munkálja". („Mert ember haragja Isten igazságát nem munkálja.” Jakab 1,20.)
- Ahogy én értem: "azért szeretett atyámfiai, LEGYEN minden ember gyors a hallásra, késedelmes a szólásra, késedelmes a haragra..." („Azért, szeretett atyámfiai, legyen minden ember gyors a hallásra, késedelmes a szólásra, késedelmes a haragra.” Jakab 1,19.)
- Ahogy én értem: "...SZÜKSÉGES, hogy a püspök (episzkoposz, felvigyázó, vezető) feddhetetlen legyen, mint Isten sáfára - nem akaratos, NEM haragos (nem haragvó természetű, nem lobbanékony)..." („Mert szükséges, hogy a püspök feddhetetlen legyen, mint Isten sáfára; nem akaratos, nem haragos, nem részeges, nem verekedő, nem rút nyerészkedő” Titusz 1,7.)
- Ahogy én értem: "...imádkozzanak a férfiak minden helyen, TISZTA kezeket emelve föl harag és versengés nélkül..." („Akarom azért, hogy imádkozzanak a férfiak minden helyen, tiszta kezeket emelvén föl harag és versengés nélkül.” 1Timótheus 2,8.)
- Ahogy én értem: "Most pedig (miután új életet kaptatok) VESSÉTEK EL magatoktól ti is mindazokat: haragot, fölgerjedést, gonoszságot és szátokból a káromkodást és gyalázatos beszédet." („Most pedig vessétek el magatoktól ti is mindazokat; haragot, fölgerjedést, gonoszságot és szátokból a káromkodást és gyalázatos beszédet.” Kolossé 3,8.)
- Ahogy én értem: "Minden mérgesség és fölgerjedés és harag és lárma és káromkodás KIVETTESSEN közületek minden gonoszsággal együtt. LEGYETEK pedig egymáshoz jóságosak, irgalmasok, megengedve (megbocsátva) egymásnak, miképpen az Isten is a Krisztusban megengedett (megbocsátott) nektek." (Minden mérgesség és fölgerjedés és harag és lárma és káromkodás kivettessék közületek minden gonoszsággal együtt; Legyetek pedig egymáshoz jóságosak, irgalmasok, megengedvén egymásnak, miképen az Isten is a Krisztusban megengedett néktek.” Efézus 4,31-32.)
- Ahogy én értem: "Ám haragudjatok, de ne vétkezzetek: a nap le ne menjen a ti haragotokon. Se pedig az ördögnek ne adjatok helyet..." („Ám haragudjatok, de ne vétkezzetek: a nap le ne menjen a ti haragotokon; Se pedig az ördögnek ne adjatok helyet.” Efézus 4,26-27.) Más szóval: még, ha "elkapott is" a harag, de NE engedd, hogy ott maradjon, ne igazold magadnak, ne mehessen át a következő napra, ne határozhassa meg a kapcsolataidat, viselkedésedet, szavaidat, jövődet... mert az ördög ki fogja használni ezt! Én így értem, nem pedig "feljogosításnak" tekintem arra, hogy "aznap még lehet haragudni". Ha a többi igeverssel EGYÜTT nézem, NEM jelent feljogosítást, hanem inkább egy "megértést": "oké, elbuktál, beleestél - de NE engedj neki teret, NE maradhasson ott..."
- Ahogy én értem: "A testnek (hústest, régi, ádámi természet) cselekedetei pedig nyilvánvalók, melyek ezek: házasságtörés, paráznaság, tisztátalanság, bujálkodás. Bálványimádás, varázslás, ellenségeskedések, versengések, gyűlölködések, harag, patvarkodások, visszavonások, pártütések. Irigységek, gyilkosságok, részegségek, dobzódások és ezekhez hasonlók: melyekről előre mondom nektek, amiképpen már ezelőtt is mondottam, hogy akik ILYENEKET cselekesznek, Isten országának örökösei NEM lesznek." („A testnek cselekedetei pedig nyilvánvalók, melyek ezek: házasságtörés, paráznaság, tisztátalanság, bujálkodás. Bálványimádás, varázslás, ellenségeskedések, versengések, gyűlölködések, harag, patvarkodások, visszavonások, pártütések, Irigységek, gyilkosságok, részegségek, dobozódások és ezekhez hasonlók: melyekről előre mondom néktek, a miképpen már ezelőtt is mondottam, hogy a kik ilyeneket cselekesznek, Isten országának örökösei nem lesznek.” Galata 5,19-21.) Ez nem jelenti, hogy ne kísértenének ezek, ne esnénk el néha, vagy néha gyakrabban is, de ELLENSÉGNEK tekintjük őket, és harcolunk ellenük, megbánjuk őket bűnként, és NEM mentjük fel magunkat, mondván, hogy "semleges" dolgok.
- Ahogy én értem: a "szeretet... nem gerjed haragra..." („Nem cselekszik éktelenül, nem keresi a maga hasznát, nem gerjed haragra, nem rója fel a gonoszt,” 1Korinthus 13,5.)
- Ahogy én értem: amilyen haraggal az Úr Jézus szólt, amikor a gyerekeket nem akarták hozzá engedni, és amikor látta a zsinagógában ülők szíve keménységét, akik nem akarták volna, hogy meggyógyítsa a megszáradt kezű embert szombatnapon, ez a harag MÁS volt, mint amiről az előbb beszéltünk. Harag, de MÁS harag, s a legtöbb esetben a mi életünkben, a bennünket megkísértő harag (düh) NEM ilyen, hanem az előzőekben említett, ami Isten igazságát nem munkálja. („Jézus pedig ezt látván, haragra gerjede és monda nékik: Engedjétek hozzám jőni a gyermekeket és ne tiltsátok el őket; mert ilyeneké az Istennek országa.” Márk 10,14. „Ő pedig elnézvén őket haraggal, bánkódván szívük keménysége miatt, monda az embernek: Nyújtsd ki a kezedet. És kinyújtá, és meggyógyult a keze és éppé lőn, mint a másik.” Márk 3, 5.)
- Ahogy én értem: a Hegyi beszédben sem "felmentési okot" ad az Úr Jézus, hanem arról beszél, hogy nekünk helyet kell hagynunk "ama haragnak" (Isten jogos ítéletének, és nem pedig a gonosztól meggyőztettetnünk–„Én pedig azt mondom néktek, hogy mindaz, a ki haragszik az ő atyjafiára ok nélkül, méltó az ítéletre: a ki pedig azt mondja az ő atyjafiának: Ráka, méltó a főtörvényszékre: a ki pedig ezt mondja: Bolond, méltó a gyehenna tüzére.”Máté 5,22 és „Ha lehetséges, a mennyire rajtatok áll, minden emberrel békességesen éljetek. Magatokért bosszút ne álljatok szerelmeseim, hanem adjatok helyet ama haragnak; mert meg van írva: Enyém a bosszúállás, én megfizetek, ezt mondja az Úr. Azért, ha éhezik a te ellenséged, adj ennie; ha szomjúhozik, adj innia; mert ha ezt műveled, eleven szenet gyűjtesz az ő fejére. Ne győzettessél meg a gonosztól, hanem a gonoszt jóval győzd meg.” Róma 12,18-21.), és nem igazolni magunkat, hogy most "okkal haragszom" - mint Sámson tette a Bírák 15-ben.
Az "ok nélkül", tehát, ahogy én értem, NEM azt jelenti, hogy ha "nekem okom" van a haragra, akkor ez "jogot" is jelent rá, vagyis, hogy haragudjak csak nyugodtan, "Jézus is megengedi", hanem azt jelenti, hogy "oka" egyedül a JOGOSAN ítélő Istennek van a haragra... én pedig ŐREÁ BÍZOM azt, amivel meg kell birkóznom. Én így értem...
7./ Szóval: nekem a GYENGE pontra VIGYÁZNOM kell inkább, mint "alátámasztanom magamnak" azzal, hogy az Ige is "megengedi".
"Az együgyű hisz minden dolognak - az eszes pedig a maga járására vigyáz. 16 A bölcs félvén, eltávozik a gonosztól - a bolond pedig dühöngő és elbizakodott." (Példabeszédek 14, 15-16.)
8./ Nem akarok "együgyű" lenni, hanem "eszes", aki VIGYÁZ a maga "járására", vagyis viselkedésére, életvitelére, gondolkodásmódjára. Szavaira is. Indulataira is. Mindenre, ami "járásához" tartozik.
9./ Nem akarok "bolond" lenni, hanem bölcs, aki eltávozik a gonosztól. "Mindentől, ami gonosznak látszik" ŐRIZKEDNI akarok. („Mindentől, a mi gonosznak látszik, őrizkedjetek!” 1Thessalonika 5,22.) Így a dühöngéstől, dühösségtől, a harag megtűrésétől is, és attól is, hogy "felmentsem" magamat a "jogos" haragra, vagy a "semleges" haragra. Ettől is eltávozom az Ige alapján.
10./ Akkor mi lesz? Harcba szállok a harag ellen és az elbizakodottság ellen. Megalázom magam, és TUDOM, hogy FÜGGÖK az én Uramtól, („Mindazok te reád néznek, hogy megadjad eledelüket alkalmas időben. Adsz nékik és ők takarnak; megnyitod kezedet, és megtelnek a te jó voltoddal. Elfordítod orcádat, megháborodnak; elveszed a lelküket, kimúlnak és porrá lesznek újra. Kibocsátod a te lelkedet, megújulnak, és újjá teszed a földnek színét.Zsoltárok 104,27-30.), mindenben függök, és ez így jó és helyes. Harcba szállok a harag indulata ellen, és HÁLÁT adok azért, amiben vagyok, és ami előttem van –„Semmi felől ne aggódjatok, hanem imádságotokban és könyörgésetekben minden alkalommal hálaadással tárjátok fel kívánságaitokat az Isten előtt. És az Istennek békessége, mely minden értelmet felül halad, meg fogja őrizni szíveiteket és gondolataitokat a Krisztus Jézusban.” Filippi 4,6-7 - s az Isten békessége, ami minden értelmet felülhalad, meg fogja őrizni az én szívemet és gondolataimat a Krisztus Jézusban. Ma is. És mindabban, amiben vagyok, s amibe belekerülhetek a mai nap - s a későbbiek - során.
Ez lesz.
Imádság:
Köszönöm Uram, hogy megerősítesz a jóra. Megerősítesz, hogy a gyenge pontokat az ellenség ne tudja kihasználni az életemben. Köszönöm, hogy Rád bízhatok mindent, Rád bízhatom a jelenemet és a jövőmet is. Köszönöm, hogy Veled járhatok, és alárendelhetem életemet a Te akaratodnak, és annak, amit Te szeretnél az életemben. Alárendelem magamat az Igének, és azt mondom: legyen nekem a Te beszéded szerint. Köszönöm, hogy a Te erőd megerősít mindenre, ami jó, és átvezet mindenen, ami előttem van. Te vagy az én biztonságom, váram, kősziklám, Te vagy az én pajzsom, menedékem. Az összes gyenge ponttal szemben is, ami az életemben ott van. A Te győzelmedben bízom, és tudom, hogy mindenkor diadalra vezetsz engem, és a Te ismereted illatát megjelented minden helyen...köszönöm, hogy erre hívtál el, és nem másra. Ámen.
(Olvasmány még a megjelölt igeverseken kívül:
„Hála pedig az Istennek, a ki mindenkor diadalra vezet minket a Krisztusban, és az ő ismeretének illatját minden helyen megjelenti mi általunk.” 2Korinthus 2,14.
„Mindenre van erőm a Krisztusban, a ki engem megerősít.”Filippi 4,13.
„Ha embereknek vagy angyaloknak nyelvén szólok is, szeretet pedig nincsen én bennem, olyanná lettem, mint a zengő érc vagy pengő cimbalom. És ha jövendőt tudok is mondani, és minden titkot és minden tudományt ismerek is; és ha egész hitem van is, úgyannyira, hogy hegyeket mozdíthatok ki helyükről, szeretet pedig nincsen én bennem, semmi vagyok. És ha vagyonomat mind felétetem is, és ha testemet tűzre adom is, szeretet pedig nincsen én bennem, semmi hasznom abból. A szeretet hosszútűrő, kegyes; a szeretet nem irigykedik, a szeretet nem kérkedik, nem fuvalkodik fel. Nem cselekszik éktelenül, nem keresi a maga hasznát, nem gerjed haragra, nem rója fel a gonoszt, Nem örül a hamisságnak, de együtt örül az igazsággal;Mindent elfedez, mindent hiszen, mindent remél, mindent eltűr.A szeretet soha el nem fogy: de legyenek bár jövendőmondások, eltöröltetnek; vagy akár nyelvek, megszűnnek; vagy akár ismeret, eltöröltetik. Mert rész szerint van bennünk az ismeret, rész szerint a prófétálás: De mikor eljő a teljesség, a rész szerint való eltöröltetik. Mikor gyermek valék, úgy szóltam, mint gyermek, úgy gondolkodtam, mint gyermek, úgy értettem, mint gyermek: minekutána pedig férfiúvá lettem, elhagytam a gyermekhez illő dolgokat. Mert most tükör által homályosan látunk, akkor pedig színről-színre; most rész szerint van bennem az ismeret, akkor pedig úgy ismerek majd, a mint én is megismertettem. Most azért megmarad a hit, remény, szeretet, e három; ezek között pedig legnagyobb a szeretet.1Kor 13.)