Három fő egység szerepelt ma:
a./ Ismétlés: evangélizáció az Úr Jézus életében.
b./ Hogyan valósult meg ez az Ő tanítványai életében.
c./ Személyes evangélizáció Pál apostol életében, egy konkrét tapasztalat leírása: Acs 26 - ennek előkészítése, az Acs 25 áttekintése valósult meg, láttuk a helyzetet. 🙂
A./ Acs 1,1 – amit „kezdett Jézus cselekedni és tanítani”...
a./ Az Apcsel a folytatás – annak szerves része, amit az Úr Jézus tett az Evangéliumokban.
b./ Ma is a folytatásban vagyunk – ennek a kezdete is ott volt az Úr Jézusnál, az Apcselben nem fejeződött be, hanem zajlik azóta is.
B./ Hogyan jött el Ő:
1./ Betöltötte az Ószövetség próféciáit, legyőzte az ördögöt és megváltotta az embereket.
--Acs 10,38. Jn 1,29.
--Apcs 13:32 És mi hirdetjük nektek az atyáknak tett ígéretet, hogy azt az Isten betöltötte nekünk, az ő fiaiknak, feltámasztván Jézust:
--Apcs 13:38-39 Azért legyen nektek tudtotokra, atyámfiai, férfiak, hogy EZ ÁLTAL hirdettetik nektek a bűnöknek bocsánata. 39 És mindenekből, amikből a Mózes törvénye által meg nem igazíttathattatok, ez által mindenki, aki hisz, megigazul.
2./ Tekintéllyel hívta el tanítványait, és meg is tartotta őket, s kiküldte a következő időszakra, hogy amikor Ő már nem lesz itt, tanítványai felhatalmazottként végezzék az Ő munkáját.
--Mk 3,14-15.
--Mt 28,18-20. Mk 16,15-20.
a./ Ő személyesen is tette – s utána tanítványaira is ezt bízta:
Prédikált, tanított, elhívta a tanítványokat, gyógyított, kiűzte a gonosz szellemeket, csodákat tett, természetfeletti hatalommal szólt, kijelentés útján látott bele az emberek életébe, bátran szólt, megkapva a mennyből a szükséges szót, szükséges tényeket emberek életével kapcsolatban, a szükséges szóval igazságra is vezette az embereket, a jövőről is szólt, szava bölcs volt, hatalommal teljes.
b./ Tanítványait is így küldte ki:
aa./ Prédikáltak, világosan hirdették az Evangéliumot, az Írásokra építve és bizonyságtételekre támaszkodva:
--Acs 2 – pünkösd után,
--Acs 3 az Ékeskapu gyógyítás után,
--Acs 13 új helyre érkezve – Pisidiai Antiochiában,
--Acs 17 – megint új helyre érkezve, (Athén.)
bb./ Tanítottak:
--Acs 20 – éjszakába nyúlóan is,
--Acs 2,42 – de az apostolok tanítását házanként is továbbadták.
--Acs 28 – de Rómában is, Pál.
cc./ Ők is tanítványokat hívtak el, hogy a munkát rájuk bízzák ill. velük megosszák:
--Barnabás így vette maga mellé Saulust – Acs 11.
--Pál így vette maga mellé Timotheust – Acs 16.
--De így követték – Acs 20 – sokan, s vették az üzenetet.
--Vagy így tanította az embereket Efézusban is – Acs 19.
--Benne volt a jövőre való tekintet: 2Tim 2,1-2.
dd./ Gyógyítottak:
--Péter és János az Ékes kapunál – Acs 3.
--Kérték kifejezetten ezt is az Úr Jézustól – Acs 4,31.
--Pál is, Máltán – Acs 27-28.
ee./ Gonosz szellemeket lepleztek le és tettek ártalmatlanná – űztek ki:
--Acs 8 – Péter szembefordult a Simon mágust fogva tartó gonosz szellemmel.
--Acs 13 – Pál is, Cipruson, Barjézussal, ill az őt fogva tartó gonosz szellemmel.
--Acs 16 – Filippiben is a jövendő mondó szellem felett hatalmat vettek.
--Acs 19 – Efézusban is, még a könyveket is összehordták (s rájuk hivatkoztak Skéva fiai)
ff./ Csodák történtek általuk:
--Acs 5 – Péter árnyékára is meggyógyultak a betegek. Kihordták őket Jeruzsálem utcáira.
--Acs 9 – Dorkás (Tábita) is feltámadt.
--Acs 13 – Barjézus elvesztette látását – Sergius Paulus hitt.
--Acs 20 – Eutikhusz feltámadása.
--Acs 28 – kígyómarásból gyógyul meg Pál apostol.
gg./ Természetfeletti hatalommal szóltak:
--Acs 4-ben el is ismerik róluk a Főtanács tagjai
hh./ Kijelentés útján beleláttak az emberek életébe:
--Acs 5 – Péter Anániás és Safira életébe.
--Acs 8 – Péter Simon mágus esetében.
--Acs 13 – Pál Barjézus sugdosásaiba.
--Acs 26 – Pál Agrippa király szívébe.
ii./ Bátran szóltak, megkapva a szükséges tényeket és szavakat emberek életével kapcsolatban:
--Acs 3 – Ékes kapu gyógyításnál.
--Acs 4 – a Főtanács tagjaival kapcsolatban (4,12.)
--Acs 8 – Simon mágus leleplezésénél
--Acs 13 – Barjézussal kapcsolatban
--Acs 26 – Agrippa megszólításában
jj./ A jövőről is szóltak
--Acs 14 – sok háborúság vár rájuk.
--Acs 20 – mi fog következni a gyülekezet életében később... ill. személyesen is: nem látják már többé itt Efézusban
--Acs 27 – nem vész el más, csak a hajó
kk./ Bölcs és hatalommal teljes szavaikra sokan tértek meg
--Acs 2 – Pünkösd napján.
--Acs 19 – Efézusban.
ll./ Ahogyan Ő járt itt ezen a földön, úgy jártak tanítványai is – és bennünket is erre hív el
--Adták magukat az engedelmességre (Acs 2,37-38.)
--Adták magukat a HIT-re, a Benne való bizalomra és a Neki való alárendeltségre (Acs 16,31.)
--Adták magukat arra, hogy Ő indíthassa őket, hogy az Ő terveit betöltsék (Acs 9 – „ki vagy Uram... mit cselekedjek?”. És ima az Acs 4-ben és kérés, hogy az Úr cselekedjen. Acs 16-ban is, a filippi börtönőr ugyanígy készséggel állt, mint Acs 16 elején 16,15 – Lídia.)
--Az Ige és a cselekvés együtt volt ott az életükben – amit HITTEK, aszerint cselekedtek is. Így adták magukat az Úrnak, mint ahogy Ő az Ő mennyei Atyjának. (Acs 13,1-3. És következő szakasz – elindultak az első missziói útra. De ugyanígy Acs 11-ben Antiokhia szentjei – elnevezték őket „Krisztusi embereknek”, keresztényeknek – mert Őt ismerték fel cselekedeteik útján is.)
--Felszálltak és leszálltak Isten angyalai az ő életükben is (Acs 1 – rögtön a mennybemenetelnél. Acs 5 – kiszabadította őket az Úr angyala. Acs 12 – ugyanígy. Acs 27 – kísérte Pált az útján.)
--Az Ő testeként jártak el, az Ő tagjai voltak, s ezt ismerték, tudták egymásban is, így próbálták meg megtartani a Lélek egységét – Acs 15.
--Az Ő Lelkével teltek meg – Acs 2 – és ez volt az ígéret a megtérők számára. Azután Lélekkel teltek meg újra – Acs 4 – imádságra. Illetve – Acs 7 – bizonyságtétel közben ugyanígy, erőteljes szóra. Acs 8 – külön elküldtek ezért Jeruzsálembe, ill. eljöttek ezért Samáriába. Acs 9 – EZÉRT jött Anániás Saulushoz. Acs 10 – ez volt a bizonyságtétel a mennyből Cornéliusék megtérése és megkeresztelésük lehetésgessége mellett. Acs 11 – erről tettek bizonyságot Péterék (hetedmagával) Jeruzsálemben. Acs 19 – erre kérdezett rá Pál apostol Efézusban. Mennyire fontos volt ez – ott volt életük, cselekedeteik, a velük és általuk történt csodák hátterében, ott volt abban, ahogy bátrak voltak, szóltak, cselekedtek, vették az ajándékokat és a mennyei indítást. Ott volt bennük, mint a Krisztus Testének életében.
C./ Most lássuk ezt a személyes bizonyságtétel egy tapasztalatában!
1./ Pál apostol most Festus és Agrippa előtt áll, Cézáreában, ahol Pált már két éve fogságban tartották. (Acs 25.)
--A lehetőség az által nyílt, hogy új helytartó (prokurátor) érkezett Judea provinciába, és ellátogatott a Joppétól északra elterülő kikötővárosból, Cézáreából, ahol Heródes amfiteátrumot is építtetett korábban... ahol amúgy állomásozott a helytartó 4000 fős helyőrsége is – szóval innen Jeruzsálembe látogatott a prokurátor, ahol 10 napot töltött, s ahol a Főtanács tagjai és megbízottai vádat emeltek Pál ellen, s kérték, hozzák át őt Jeruzsálembe. (Út közben meg akarták ölni – természetesen az őt szállító római katonákkal együtt.) Acs 25,1-3.)
--Festus – bölcsen – Cézáreába hívja át őket, mondván, hogy nemsokára visszatér oda, s ott fog ítéletet hozni. (Acs 25,4-5.)
--Az ítélet meg is született, pontosabban, Pál védelmet igényelt, hogy ne kelljen Jeruzsálembe mennie, hanem a császár ítélőszéke előtt maradhasson: fellebbezett. (Epikaleó – a császárt hívta segítségül.) (Acs 25,6-12.)
--Mivel a frissen beiktatott prokurátort a helyi méltóságok is köszöntik, eljött hozzá II.Heródes Agrippa (Kr.u 27-92.) is, aki Nagy Heródes dédunokája volt. (Nem egyenlő azzal az I.Heródes Agrippával, (Kr.e 10-Kr.u 44.) aki Nagy Heródes unokája volt, aki az Acs 12 szerint megölette Jakabot és elfogatta Pétert is. Amúgy ő több évet Rómában töltött, de mivel részt vett egy Tibérius császár elleni merényletben, bebörtönözték. Több évig volt börtönben, míg Caligula szabadon engedte trónra lépésekor, isz.37-ben és kinevezte negyedes fejedelemmé Galilea és Pérea területén. 41-től Judea és Samaria is az ő területe lett.).
--II.Heródes Agrippa (Úsz csak Agrippának nevezi) 52-ben foglalja el országát. Központja Cézárea Filippi (nem ugyanaz a Cézárea, mint ahol Festus székel). Az udvarában élt Berenice is, húga, akivel vlsz vérfertőző kapcsolatban volt. Az első zsidó háború (Kr.u 66-73.) idején a rómaiak oldalára állt. (Acs 25,13.)
--Festus a több napig Cézáreában időző uralkodói párnak elmeséli, mit kértek Pál ellen a zsidó főpapok és vezetők. S hogy Pál a császárhoz fellebbezett. Agrippa kíváncsiságát fejezte ki. Festus pedig lehetővé tette számára, hogy lássa és hallja az apostolt. (Acs 25,13-22.)
--Festus már másnap létrehozta ezt a kihallgatást, és fel is vezette, mi fog történni – a kihallgatás után fogja majd megfogalmazni a kísérőlevelet a császár számára. Tehát Agrippát mintegy résztvevővé avatta azzal, hogy „szakértelmére” is igényt tartott. (Acs 25,23-27.)
2./ Így jött létre a lehetőség, amiről az Acs 9-ben már szólt az Úr Jézus Anániásnak – „hordozza az Úr nevét” pogányok, királyok és Izráel előtt is.
a./ A nehézségek egyúttal lehetőséget is jelenthetnek. Soha ne vesd meg őket. Lásd meg – ha nem félsz, hanem bízol az Uradban meg is láthatod – a LEHETŐSÉGET abban, amiben vagy.
b./ Nem mindig azonnal telnek be az Úr Jézus szavai, de idővel meglátjuk, hogy megvalósulnak.
c./ De csak akkor tudod betölteni az Úr Jézus adta lehetőséget, ha előtte lépésről-lépésre hallgattál Rá, és tetted, amivel megbízott „kicsiben”, és hűséges voltál, nem a „meghátrálás embere”, hogy elvessz, hanem a HITÉ, hogy életet nyerj (Zsid 10,39.).
d./ Nézzük meg most ezt a helyzetet, ahogy leírja az Acs 26.