"A jó uralkodás" napja... (107)
Emlékszem, valamikor régebben a keresztény világba bejött egy ilyen fogalom, hogy "uralkodás", (meg ilyesmi is ezzel együtt, hogy "kontroll-spirit", meg "jezabel" - asszonyokra alkalmazva főként - meg "leuralás"), és akire ezt alkalmazták, "el volt ásva". --Ha elkezdték rá mondani, utána mindenki megtalálta benne ezt a "vonást", és meg is bélyegezték ezzel, s ha a legszelídebb ember volt is, valahogy újra és újra kikezdték, és ha nem találtak konkrét esetet az életében, akkor a szándékait hozták elő, hogy "de ezt akarta", de a "szelídség látszata mögött ez a szándék volt", stb.
-- Brrr...
-- Ez ellen nehéz védekezni.
-- Hát, ha még ráadásul valami erőteljesebb személyiség, (egyéniség) is valaki, mondjuk erőteljes kolerikus típus, vagy mi több, még egy felelősségteljes szerepkör is volt rábízva, mondjuk olyasféle vezetés, ahol össze is kellett tartani a társaságot, hát nem volt, aki lemoshatta volna róla a bélyeget...
1./ Egy biztos. Az "uralkodás" ilyen értelemben, amiről az előbb írtam, nem jó. De nagyon óvatosan kell kezelni, mármint, ha látod, vagy tapasztalod, hogy "ez történik", mert egyáltalán nem biztos, hogy:
a./ Ez a célja.
b./ Tényleg ez történik, és nem csak kommunikációs probléma az egész (mondjuk te egy egészen más kultúrából jöttél, a te fogalmaid másokat jelentenek, vagy te soha nem voltál hasonló szerepben - s ezért az "egészet" rossznak látod).
c./ Nem tennéd te is hasonló helyzetben, mint ő, vagy más, még a legszelídebb is, ha egy ilyen nehéz helyzetben nem tenné ugyanezt, ha eredményt szeretne elérni.
d./ Nem lesz-e később valami egész más az illető életében, csak most átmegy egy ilyen szakaszon, amiben esetleg segíthetsz neki.
e./ Nem lenne-e más személy, ha oda kerülne, még rosszabb, egy ilyen hasonló helyzetben... ha ő lenne ott (vagyis: ez a helyzet még mindig jobb, mint "sajnos" lehetne...)
-- Ezek általában megfontolandó szempontok, amikor súlyos értékítéletet mondanál valaki felől, aki vezető szerepben így-úgy vagy amúgy "viselkedik", vagy végzi munkáját.
-- Persze példát mindig mutathatsz, ha vezetsz, abban is, és ha vezettetve vagy egy-egy helyzetben, abban is. És ez kulcskérdés, ez a fő mennyei szempont, mert az Isten országa a "példa útján történő vezetés" országa
-- De ez a "példa útján történő vezetés" nem zárja ki, hogy megmondják egy-egy helyzetben, hogy mit kell tenni, vagy mire kell ügyelni, vagy mi most a fő irány, stb. ez a vezetői szerepkörből fakad, ami szintén benne van a Krisztus Testében.
2./ Szóval, a hatalommal visszaélő, mások szempontjaira nem gondoló, "leuraló uralkodás" biztos, hogy nem jó, de ugyanakkor óvatosan kell kezelni, főként, ha vezetőről van szó, aki egy-egy helyzetben olyan terheket (is) hord, amiket mások néha még elképzelni sem tudnak.
-- Az Úr Jézus arról beszélt a tanítványoknak, hogy ebben a világban, a hatalmat gyakorlók sokszor visszaélnek hatalmukkal (Márk 10, 42.).
-- Sőt, ahogy Lukácsnál olvassuk, még közben "jótevőknek" is hívattatják magukkal. Ez így van. Ez egy törvényszerűség - beszél erről az Úr Jézus.
De - ugyanakkor azt is mondja, nagyon határozottan és világosan, hogy - ez nem így lesz (!) köztetek. Nem így lesz... vagyis, a Krisztus Testében, az Eklézsiában - azt mondja az Úr Jézus - nem így lesz...
Hanem?
-- Hanem egy más lelkület és készség alapján fog működni a vezetés. Vannak vezetők, szükségszerű is, hogy legyenek, az Ige sok helyen beszél erről, mint szerepkörről, mint felelősséget gyakorló működésről - de akármilyen vezetői szerepben lesz is valaki: ez a szerepkör az önmaga megalázása és a másokért való szolgálat alapján fog működni.
-- Lehet, hogy rossz példákat is látsz, vagy tudsz felsorolni. Igen. Az egyház története is teli van ilyesmikkel. S ez szomorú.
-- De az Úr Jézus mégis erről beszél. "de nem így lesz közöttetek, hanem, aki nagy akar lenni közöttetek, az LEGYEN a ti szolgátok (diakónosz), és aki közületek első akar lenni, mindenkinek szolgája legyen!" (Márk 10, 43-44.)
-- Ez egy olyan megközelítési mód, ami mindig azt tartja a szeme előtt, hogy mi az, amiben a másik épülését tudja szolgálni, elősegíteni. A másik ember életének kibontakoztatása, előre segítése van előtte.
-- És a példa, minderre, az Úr Jézus Krisztus. "Mert az embernek Fia sem azért jött, hogy neki szolgáljanak, hanem hogy Ő szolgáljon, és adja az Ő életét váltságul sokakért." (Márk 10, 45.)
-- Ezt mindig oda tudja elénk tenni az Úr Jézus, akár kívülről, az Igéből, akár belülről, a szívünk mélyéről, ahogy a Szentlélek indít bennünket esetről-esertre.
3./ Szeretem, ahogy ez a vezető lelkület úgy jár át valakit, hogy szinte az Úr Jézust ismerjük fel benne - persze közben "nagyvonalúak" is vagyunk, mert attól még ember marad, aki itt is, ott is hibázhat, és mi könyörgünk is érte, és szeretjük őt "megkülönböztetett szeretettel", hogy munkáját jobban végezhesse, s ne kelljen annyit bánkódnia közben.
(Zsidó 13, 17. 1Thessalonika 5, 12-13.)
4./ De most valami más "uralkodásról" szeretnék beszélni. Az 1Mózes 4-ben olvasunk valami egészen másról, ahol az Úr Káint figyelmezteti:
-- "De te uralkodjál rajta!" - ezt mondja az Úr Káinnak. (1Mózes 4, 7.)
-- Min uralkodjon Káin? Hát a rá leselkedő, rá vágyódó bűnön... más szóval talán: a "bűn felett" uralkodjon.
-- Mit jelent "uralkodni" a bűn felett? Nyilván azt, hogy nem enged neki, és nem a bűn lesz úrrá felette. Vagyis: hatalma alatt tartja a bűnt, és nem a bűn tartja őt hatalma alatt...
-- Van ebben valami harci elem, valami tudatosság, valami céltudatos döntés, ami a jövőt nem adja oda bűn kezébe.
"És mondta az Úr Kainnak: Miért gerjedtél haragra? És miért csüggesztetted le fejedet? 7 Hiszen, ha jól cselekszel, emelt fővel járhatsz; ha pedig nem jól cselekszel, a bűn az ajtó előtt leselkedik, és reád van vágyódása; de te uralkodjál rajta." (1Mózes 4, 6-7.)
5./ Miért is "csüggesztette le" a fejét Káin? Miért is gerjedt haragra?
-- A háttérben valami olyasmi volt, ami talán az élete eredményeit kérdőjelezte meg.
-- Ábel, a testvére, az Úr elé járult, és áldozott a juhokból, amiket tenyésztett. Ő pedig a terményekből hozott az Úrnak áldozatot, amiket termesztett. Az Úr Ábel áldozatára "tekintett", az övére pedig nem "tekintett". S ez Kainnak nagyon rosszul esett. A lelki reakciója a harag volt, és a "lecsüggesztett fej" - ami elkeseredést, de keserűséget sőt, engesztelhetetlenséget is jelenthetett.
-- S az Úr ezt észrevette, sőt, szóvá is tette...
-- Más szóval: az Úrnak ez "szemet szúrt", és fontos volt annyira, hogy szólt.
-- Vajon miért? Szerintem azért, mert ez kaput nyitott az ellenség egy gonosz beavatkozása, a bűn eluralkodása előtt.
6./ Tehát lehetnek olyan hozzáállások, döntések, viselkedések, amik teret engednek az ellenség terve előtt?
-- Lehetnek olyan döntések, hozzáállások, amik a rossz tervet bontakoztatják ki, ahelyett, hogy a jó, a mennyei terv bontakozhatna egy-egy ember életében?
-- Igen. Egy-egy hirtelenkedő döntés, aminek utána hosszú távú következménye lesz - az Úr szól, hogy ne tedd, figyelmeztet, hogy ne menj bele, ne reagálj úgy, de te mégis... s bejön valami olyan, amire nem is számítottál.
-- Gondolod, hogy Káin úgy tervezte, hogy testvérét megöli? Nem gondolom. Egyszerűen hagyta, hogy a keserűség, a versengés, az irigység és a méltánytalansági érzés, az elutasítottság, a háttérbe szorítottság bejöjjön, és önsajnálathoz, majd haraghoz és gyűlölethez vezessen benne.
-- Szörnyű ez? Igen. És megtörtént? Igen. Pedig az Úr szólt? Igen. És mégis megtörtént? Igen. És le is van írva? Igen. Vajon azért, hogy figyelmeztessen bennünket? Igen. Biztos vagyok, hogy ezért is. És azért, hogy lássuk, mi minden lett ebből... hogy lássuk, mi a bűn törvénye, milyen messze ragadja az embert, ha nem uralkodik rajta...
-- Miért? Lehet uralkodni a bűn felett? Hát, az Ige nem mondaná, hogy tedd, ha nem lehetne.
"És mondta az Úr Kainnak: Miért gerjedtél haragra? És miért csüggesztetted le fejedet? 7 Hiszen, ha jól cselekszel, emelt fővel járhatsz; ha pedig nem jól cselekszel, a bűn az ajtó előtt leselkedik, és reád van vágyódása; de te uralkodjál rajta." (1Mózes 4, 6-7.)
7./ Mit csinál a bűn?
-- Ott áll, résen, leselkedve, lesve az óvatlan pillanatot, hogy "elkaphasson", (mint az oroszlán, a hajnali kapunyitáskor, amikor a mezőre munkába induló emberek mit sem sejtve lépnek ki az addig elzárt helyről)... milyen céllal? Hogy "elnyeljen" - mint az 1Péter 5, 8 mondja.
-- És még valami ilyesmit is mond: "rád van vágyódása". Mintha valami személy, vagy egy ragadozó állat lenne. Mit fejez ez ki?
-- Azt, hogy akar téged, nem maradhatsz naiv e téren.
-- Ez egy tény: a bűn rád tör, mindent megtesz, hogy elbuktasson, hogy belevonjon téged abba a bűvkörbe, ahol már az ő akarata valósul meg.
-- Vagy ő fog uralkodni rajtad, vagy pedig Te fogsz uralkodni rajta... itt háború van, s valakinek győznie kell!
8./ Mondhatod azt, a reformátori teológia alapján, hogy a bűn minden ember felett uralkodik, (legalábbis azok felett, akik nem születtek még újjá, nem kerültek még ki a sötétség hatalma alól - Róma 8, 1-4 és Kolossé 1, 13-14.), s csodálkozásodat fejezheted ki afelett, hogy az Úr hogyan mondhat olyat, hogy "de te uralkodjál rajta", ha egyszer a bűn uralkodik az ember felett Ádám óta?
-- És mégis, az Úr mondja!
-- És, ha mondja, akkor van benne valami.
-- Akkor el kell gondolkodj rajta, hogy tenned is kell valamit, nem csak "várni", hogy "majd valaki megoldja".
-- Igen, én is világosan tudom, hogy a mennyei szabadítás, az Úr Jézus Krisztus váltsághalála oldotta meg ezt a problémát, pontosabban ez a kereszthalál és feltámadás az, ami lehetővé tette, hogy te uralkodj a bűn felett... mert a Szent Szellem és Isten Igéje által újjászülettél a bensődben, a szellemedben. S így, ez által, a felszabadított új ember által, be tudod tölteni a törvény igazságát (Róma 8,2-4.) és nem leszel a bűn uralma alatt... Róma 6,7. és Róma 8,12.)
-- De akkor miért mondta ezt itt Káinnak, hogy "uralkodjon" a bűn felett, ha ezt Káin "nem tudta megtenni"?
-- Szerintem az "alap bűnös helyzeten" lehet, hogy nem tudott úrrá lenni, hiszen ehhez szabadításra volt szükség, ami ekkor még nem történt meg - de nem volt szükségszerű, hogy teljességre jusson ez a bűnös állapot, egy olyan cselekedetben, amire Káint eljuttatta, hogy irigységében, versengésében, gyűlöletében, haragjában és elkeseredésében megölje a testvérét. (Az Úr látta a tendenciát, és erről beszélt Káinnal!)
-- Más szóval: nem kell mindent megtenned, amire a bűn indulata indít. nem kell kiszolgáltatnod magad, még, ha "olyan rossz helyzetben vagy is" mindennek, amire a bűn indít.
-- Én megértem, hogy nagyon nagy a kísértés. Megértem, hogy óriási a nyomás. Megértem, hogy alig látsz ki abból, ami körülvesz, mint "magától értetődő", és sodorni, nyomni akar téged a gonoszság felé. De nem kell mindent elkövetned, amire kísért a gonoszság, még, ha nem születtél volna is újonnan!
Például:
-- Nem fogod betörni a kirakatot, hogy megszerezd az ott kiállított mobilt.
-- Nem fogsz fegyvert, és nem ölsz, mert megsértett valaki.
-- Nem vágod be az ajtót, és hagyod ott a főnöködet, mert valamit nehezményezett munkádban... okkal, vagy ok nélkül... vagy mégis? Az Ige arról beszél itt, hogy ne tedd, hanem... hanem? Hanem uralkodj rajta.
"És mondta az Úr Kainnak: Miért gerjedtél haragra? És miért csüggesztetted le fejedet? 7 Hiszen, ha jól cselekszel, emelt fővel járhatsz; ha pedig nem jól cselekszel, a bűn az ajtó előtt leselkedik, és reád van vágyódása; de te uralkodjál rajta." (1Mózes 4, 6-7.)
9./ Ha ilyen értelemben ez az "uralkodás" nem lenne ott, mint potenciális lehetőség az életedben, akkor "mindenre" rá tudna venni a BŰN indítéka, indulata, amire csak akarna.
-- Akar, de te ne engedj neki. Más szóval: uralkodj rajta.
-- Ez bibliai.
-- Ez a nem hívőknek is szól. Káin itt, ebben a helyzetben "nem hívő" szerepben volt, még, ha épp áldozatot vitt is az Úrnak.
-- Ha ez nem így lenne, a büntetőjog nem vonhatna felelősségre senkit sem a drogkereskedelem vagy az orgazdaság miatt. A nemi erőszak miatt sem. És semmi miatt, ami miatt most ülnek emberek a börtönben. De megteszi...
-- Miért? Mert az embernek Isten adott egy képességet, egy hatalmat arra, hogy uralkodjon a rá leselkedő bűn felett, legalábbis abban az értelemben, hogy ne tegyen meg mindent, amire ez a bűn indítja.
-- Igen, igazad van... ez a bűn sokszor, a mai világban, úgy jelentkezik, hogy magáról azt súgja: "ez nem is bűn" - és így tesznek meg sok gonoszságot emberek. Például belemennek olyan paráznaságba, perverzitásba, amiről az Ige világossá teszi, hogy az szenny, mocsok, és nem Isten akarata. (Ez is a bűn egyik aktivitása, hogy becsap, félrevezet, és megpróbálja a lelkiismeretedet teljesen elaltatni, és a tisztasággal kapcsolatos értékítéleteidet deformálni, hogy ne tudj különbséget tenni, és a vonzás, vagy a környezeti nyomás, az elvárásrendszer, vagy az ösztönvilág uralmat tudjon venni rajtad, és belesodorjon a bűnbe, annak kiteljesedésébe.) Brrr... igen. Ezt teszi. Ezt is teszi.
-- De engem ez nem ment fel.
-- És szerintem, mást sem...
-- Ha szeretnél Isten szerint élni, akkor hallgass Rá, és engedj az Ő szavának: uralkodjál a bűn felett. S ahogy ezt elkezded, egyre világosabban fogod látni, mi is a bűn, és mi nem bűn Isten szerint, és tudsz majd különbséget tenni, akármilyen környezeti hatás ellenében is.
10./ No, most nézzük meg az újszövetségi hívők, a tanítványok, az újjászületett keresztények életében ugyanezt!
"Alázzátok meg tehát magatokat Istennek hatalmas keze alatt, hogy felmagasztaljon titeket annak idején. Minden gondotokat Őreá vessétek, mert Neki gondja van reátok. Józanok legyetek, vigyázzatok, mert a ti ellenségetek, az ördög, mint ordító oroszlán szerte jár, keresvén, kit nyeljen el. Akinek álljatok ellen, erősek lévén a hitben..." (1Péter 5, 6-9.)
a./ Mi a cél?
-- Az, hogy győzz!
-- Az, hogy ne tudjon lehengerelni a bűn.
-- Az, hogy ne legyél prédája az ellenségnek!
b./ Mi az út a célhoz?
-- Önmagadat megalázod az Úr előtt.
-- A gondjaidat tudatosan Őreá veted.
-- Józan vagy, tudatosan felméred, mi az ellenség célja, miben fenyeget, és milyen irányba akar terelni - s ellene állsz.
--Tudatosan választod a hitet, a bizalmat a te Istenedben, és nem engedsz annak, ami el akar szakítani a Benne való bizalomtól
c./ Meg tudod ezt tenni?
-- Hát, persze!
-- Azért beszél róla az Ige, mert meg tudod tenni.
-- Még akkor is, ha "eddig nem sikerült"? Igen. Nem "élmény-teológiát" képviselünk, nem "tapasztalati teológiát", hanem ige-teológiát. Amit mond, és amiért mondja, ehhez szabjuk magunkat. A jövőnket. A döntéseinket. Ugye?
d./ Meg fogod tenni?
-- Hm. Ez rajtad áll.
-- Persze én drukkolok, hogy megtedd.
-- Mert, hogy drukkolok, hogy én is megtegyem, vagyis, eldöntöttem, hogy megteszem, és akarom, hogy sikerüljön is, minden helyzetben (s ha nem sikerült volna egyikben-másikban, felállok, és újra nekimegyek, "ne örülj én ellenségem" - mondom, mert az Igében ez van).
-- Szóval, az, hogy nálad mi lesz, a te döntéseden fog múlni... egy biztos: "én és az én házam népe az Úrnak szolgálunk" - mondta Józsué, odaállítva az Ige irányát és mérlegét a nép elé. Eldöntötte, hogy ő bizony erre fog menni, s ezt le is rögzítette.
-- Te is tedd... ez Istentől van
11./ Még annyit, hogy ha most teljességgel utána erednénk, és lenne elegendő időnk, bizony, a Róma 6 és Róma 8 fejezeteit végignéznénk, és az Efézus 4-ből is, a 17.verstől kezdve. S még sok más szakaszt, a Jakab 1, 18 és 1Péter 1, 23 - 2, 2 verseivel, s a János 15, 3-at is, s így előttünk lenne a Szent Szellem és Isten Igéjének hatalmas - szabadító - munkája, ami már az újjászületésben ott van, és utána folyamatosan, ahogy tovább visz bennünket a növekedés útján.
-- Ez a hatalmas munka felszabadít a bűn alól.
-- És a "Krisztus halála" is, ami ott dolgozik bennünk, hiszen az Ige mondja: "mert aki meghalt, felszabadult a bűn alól"... s mi Jézus Krisztussal együtt eltemettettünk a keresztség által a halálba, hogy miképpen feltámasztatott az Úr Jézus a halálból, akképpen mi is új életben járjunk Ővele.
-- Szóval, így lenne teljes a kép - de most teljességgel ezt nem vehetjük végig. Viszont ez a tény, hogy uralkodhatsz a bűn felett, azt jelenti, hogy nem kell mindent megtenned, amire a bűn indít... (még akkor sem tesz meg mindent az ember, ha nem született újjá - de ha te már újjászülettél, hatalmat kaptál arra, hogy ellene állj a gonosznak és elfusson tőled, és hogy legyőzve tartsad a bűnt, mert erős vagy, és az Isten Igéje megmarad benned... 1János 2, 14.)
-- Szóval, a lényeg, hogy most erősödj meg abban, hogy te uralkodni akarsz a bűn felett, és nem fogsz vele sodródni, bármire akarna is rávenni. Így lesz?
Még egy csoda-igevers:
"Mert ha az egynek (Ádámnak) bűnesete miatt uralkodott a halál az egy által (Ádám - bukása - által), sokkal inkább az életben uralkodnak az egy Jézus Krisztus által azok, akik a kegyelemnek és az igazság ajándékának bővölködésében részesültek (vagyis, akik újjászülettek, akik örökösökké lettek)." (Róma 5,17.)
-- "az életben uralkodnak"... biztos, hogy nem "mások felett", semmiképpen nem "hatalmaskodnak", hanem "jó uralkodással" uralkodnak, és legalábbis a bűn felett, ami rájuk akar törni, ami leselkedik rájuk, ami el akarja nyelni őket, rosszra vinni, tönkretenni, de ők ellene állnak, és a Jézus Krisztus nevében, az Ő hatalmában, az Ő vérének ereje által, legyőzik azt... (ahogy a Jelenések 12, 11 is mondja)
Imádság:
Uram, hatalmas, Győztes Megváltó Úr Jézus Krisztusunk, köszönöm, hogy Te győztél!
A golgotai kereszten legyőzted a bűn és a halál minden erejét, a bűn és a halál törvényét, és a Te feltámadásod által bennünk is elvégezted ezt.
A Te Szent Szellemed és a Te Igéd bejött, és ott benn, egy hatalmas erejű új teremtést vitt véghez, felszabadítva az ellenség gonosz ereje alól.
Te vagy, Uram, Aki ezt elvégezted, maximálisan, győztesen, és Te viszed ezt tovább is az életünkben. Odáig, hogy az ellenség ereje eltakarodik, meggyengül, elveszti minden uralmát az életünk felett. Ámen.
Lerögzítés:
Uram, amit Te elvégeztél, hatalommal menjen végbe, legyen győztessé bennem is, ma is, minden nap, minden helyzetben. Ámen.
Ellene állás:
Igen, Uram, ellene állok az ördögnek, és elfut tőlem.
Uralmat veszek a bűn és minden kísértése felett, és nem lesz úrrá rajtam. Jézus Krisztus nevében. Az Ő akaratában. Ámen.
Győzelmi szó:
Uram, a Te beszéded szellem és élet. És bennem elvégzi, hogy uralmat veszek a bűn minden ereje felett, és nem jut teljességre, sőt, még mielőtt romboló munkáját el tudná végezni, elerőtlenedik, és semmivé lesz. Jézus Krisztus nevében.
Uram, a Te Igéd leleplezi bennem, és Szentlelked világossá teszi, hogy mi a gonosz megejtő szándéka, hol akar becsapni - és én ellene állok, és győzni fogok, most is, és mindenkor. Minden helyzetben. Ámen.
Vágyam:
Uram, a vágyam nem más: győzni akarok. És kérlek, Uram, szólj, hogy halljam, figyelmeztess, hogy értsem, meglássam, amikor rám akar törni az ellenség. És kérlek, a Te akaratod szerint, vezess győzelemre, erősíts meg a Te Szentlelked által, hogy győzzek, hogy ne tudjon az ördög rávenni a sötétségekre, amik kirabolnak, elszakítanak Tőled, a Te Igédtől, az örökségtől és a munkától, amit Tőled kaptam. Legyen velem a Te legjobb akaratod szerint, mindenben. Ámen. Ámen. Ámen.
Olvasmány:
Az 1Mózes 4-et végigolvashatod, újra és újra, hogy lásd az egész folyamatot.
A Jakab 1. fejezetében is meglátod hasonlóképpen ezt a folyamatot. Sőt, a Máté 4, 1-11 verseiben is, ha megfigyeled, mivel kísértette meg az ördög az Úr Jézust.
Azután, ha az 1János 2-ben megnézed, milyen területeken zajlik le a kísértés (legalábbis, ezen a három területen biztosan - s utána, még más területeken is), akkor az előzőekkel való kapcsolat is kibomlik előtted.
Nézd csak meg, az 1János 2, 12-14 verseiben, milyen ifjú harcosokat látsz? Mit tesznek? Milyenek? Mi történik velük? Legyen ez így veled is - és velem is. Mindenkor. Ámen!